Preventieve taken op het gebied van arbeidsomstandigheden

Preventieve taken op het gebied van arbeidsomstandigheden

Als preventiemedewerker bent u de spin in het web van de arbeidsomstandigheden in uw organisatie. U staat de werkgever bij in zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van werknemers, klanten en gasten.

 

Volgens de Arbowet moeten preventieve taken op het gebied van arbeidsomstandigheden door uw organisatie zelf worden geregeld. De preventiemedewerker is hiervoor aangesteld. De preventiemedewerker is aanspreekpunt voor collega's met vragen over veiligheid en gezondheid op de werkvloer. Ook ondersteunt de preventiemedewerker zijn collega's bij het werken volgens de veiligheidsvoorschriften en geeft hen zo nodig voorlichting en instructie. De ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging moet instemmen met de preventietaken.

De training gaat in op de relevante wet- en regelgeving die de basis vormt voor de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), het bijbehorende plan van aanpak en de taken van de preventiemedewerker bij het uitvoeren van de Arbo-maatregelen.

Voor wie:

Iedere organisatie met meer dan 25 werknemers is verplicht minimaal één preventiemedewerker in dienst te hebben.

Onderwerpen tijdens deze 1-daagse training:

  • De preventiemedewerker en de Arbowet
  • Rol of taak van de preventiemedewerker
  • Preventiemedewerker en de relatie binnen organisaties
  • Adviesrol aan OR of Personeelsvertegenwoordiging
  • Voorlichtingsrol preventiemedewerker
  • Rol binnen de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
  • Werkplekadvies en instructie
  • Tips verslaglegging RI&E / instructie en protocollering
  • Inbreng Arbo onderwerpen door deelnemers en feedback
  • Advies vervolgtraject

Standaard inbegrepen

  • Lesboek
  • Koffie/thee met versnapering
  • Frisdrank
Bel mij terug Direct inschrijven

Heb je nog vragen?

Bekijk hier de meest gestelde vragen en vind direct een antwoord op jouw vraag.